mandag 14. oktober 2013

 

                Helgetur   til  Sæterbua med dramatikk

      Dro opp til Sæterbua på Lørdag i regn og tåke, hadde med meg to av barnebarna, da vi kom opp hadde det vært lekkasje i vestveggen, og madrassen i sengen vår var blitt våt, samt en del puter og sengeteppe. Hær var det bare og fyre i ovnen og begynne og tørke;/ heldigvis var alt tørt på hemsen, så ungene stakk opp dit og lekte og koste seg.
Litt trangt ble det i den lille hytta vår, med madrasser og ting og tang utover gulvet, men humøret steg etter hvert. Vi har før hatt lekkasje i denne veggen, og Arne tror det er noen lafteknuter som ikke er tette. Han har fuget med silikon, og det har blitt bedre, men ikke helt....Jeg stekte pannekaker til middag, og da kvelden kom var madrasser og ting og tang tørre og på plass.
Det ble ost og kjeks, og en liten vinskvett, og roen senket seg utover lørdagskvelden.

 

 

Søndag

Vi hadde tenkt og bygge ett par små hyller på soverommet vårt denne helgen, jeg savner en plass og sette fra meg en kopp....eller et glass vin ved siden av sengen. Sengen er mitt favoritt sted for lesing og avslapping.
 
 Men det skulle ikke bli hyller denne gangen. Arne jakter elg sånn innimellom,   og denne dagen fikk en av elgjegerne feil med kikkerten på geværet, så han kom opp til Sæterbua for og få skutt inn geværet på nytt. Samtidig fikk vi mere besøk. og snekringen ble utsatt. 
Mens jegerne og besøkende dro bort på  marka for og skyte, ble jeg igjen for og koke kaffe, og passe baby:)) Plutselig kommer det en liten elgkalv ut av skogen og bort på marka, den løp rundt i ring og var helt forvirret, stakkars liten, alle forsto straks at stakkaren var blind, og den hadde også brekt ett bein. Arne  bestemte seg fort for og skyte kalven,  den må ha hatt det fryktelig vont, det ble dramatikk både for voksne og barn denne Søndags formiddagen.
              
      Besøket vendte hjemover og jeg ryddet og støvsuget i hytta, alltid koselig og forlate Sæterbua ryddig og ren.

 
Vi har fått12w på Sæterbua, og etter noen runder med meg selv, bestemte jeg meg for og få elektrisk lys i taklampa over bordet. Da vi hadde skrudd i pæren og det ble lys i den, ble jeg veldig skuffet;( lyset minte meg om lyset på et 60 talls bad, helt blåhvitt;(( det sto saktens "varmhvit"
på lyspæren, men hjelpes for ett grusomt lys! Men så foreslo Arne at jeg skulle prøve og male pæren med gul vannfarge, og det gjorde jeg, det ble mye bedre:))

1 kommentar:

  1. En dramatisk helg, ja! Kjedelig med vannlekkasje, men håper det ordner seg for dere nå. Og den stakkars elgkalven.... Det var nok ingen bedre utvei, nei....
    Varmhvitt 12-volt lys er ikke helt som hjemme, nei. Noen er riktig ille. De første pærene vi kjøpte, var sånn blålige. Nå ser det ut til at LED-pærene er blitt bedre. Ble gult lys over spisebordet, ja! :)

    SvarSlett